Ved vandskader skelnes mellem, om skaden sker på de lodrette rør (rør der fører vand til/fra din lejlighed), eller andre steder i din lejlighed (vandrette rør, radiatorer, gulvvarme, vandhaner, etc.).
Skader på de lodrette rør er ejerforeningens ansvar, hvorimod andre vandskader er dit ansvar.
Begræns skaden
Ved vandskader er det vigtigt at begrænse skaden mest muligt. Det er vigtigt hurtigt at få lukket fra vandet. Hvis det ikke kan gøres internt i din lejlighed, skal du lukke for vandet centralt (Hvordan du lukker for vandet, kan du se her).
Når der er lukket for vandet, fjernes vand fra gulve, etc. for at begrænse følgeskader.
Tilkald hjælp
Ved vandskade på lodrette rør kontaktes ejerforeningens formand, øvrige bestyrelsesmedlemmer eller Beboerkontakt, der tager fat i Skadeservice Danmark samt ejerforeningens anvendte VVS-installatør. Skadeservice Danmark har døgnservice og kommer ud for at rydde op efter skaden, opsætte affugtere, tage billeder til dokumentation af skaden samt optage rapport med beskrivelse af skadens omfang. Skadeservice sender rapporten til ejerforeningens forsikringsselskab førstkommende hverdag.
Hvis hverken formand, øvrige bestyrelsesmedlemmer eller Beboerkontakt er til at få fat i, kan Skadeservice kontaktes direkte på nedenstående telefonnr. Der skal refereres til ejerforeningens forsikringssselskab samt policenr. Oplys endvidere navn og telefonnr. på ejerforeningens formand.
Du skal sørge for at have en ekstra nøgle liggende, som kan udleveres til Skadeservice Danmark og eventuelle håndværkere (koordineres af ejerforeningens formand).
Dokumentere skaden
Sørg for at dokumentere skaden:
- hvornår er skaden opstået
- hvor er skaden opstået (f.eks. under køkkenvasken, i badeværelsesloftet eller andet)
- hvilken slags rør er skaden opstået på (f.eks. faldstamme, varmtvandsrør eller andet)
- er skaden opstået på et skjult eller synligt rør
- hvad er omfanget af skaden (f.eks. fugtaftegninger i loftet, vådt trægulv eller andet)
- hvem er informeret om skaden (f.eks. Skadeservice, forsikringsselskab, bestyrelse, Beboerkontakt eller andre)
- har det været nødvendigt med affugtere
- hvilket skadesnr. er sagen oprettet med hos forsikringsselskabet
- hvad er ejers kontaktoplysninger (navn og telefonnr.)
- hvad er evt. lejers kontaktoplysninger (navn og telefonnr.)
- eventuelt digitale billeder af skaden/ødelæggelserne til senere dokumentation overfor forsikringsselskab
Dokumentationen sendes hurtigt muligt til ejerforeningens formand (gerne skriftligt/email).
Anmeld til forsikringsselskabVed skade på lodrette rør sørger Ejerforeningens formand for, at skaden meldes til ejerforeningens forsikringsselskab hurtigst muligt (førstkommende hverdag).
Er skaden sket på andre rør i din lejlighed, er det dit eget ansvar at tilkalde hjælp til vurdering af skaden, samt anmelde til dit forsikringsselskab.
Udbedring af skadenVed skade på lodrette rør kontakter ejerforeningens formand en håndværker til at vurdere skadens omfang. Er der tale om mindre skader (skader < 10.000 kr.), indhentes blot et prisoverslag. Er der derimod tale om større skader (skader > 10.000 kr.), sender forsikringsselskabet en taksator.
Er skaden sket på andre rør i din lejlighed, er det dit eget ansvar at foretage udbedring af skaden efter konsultation med dit forsikringsselskab.
Erstatning
Ved skade på lodrette rør dækker ejerforeningens forsikringsselskaudgifterne til de bygningsmæssige reparationer som følge af skaden samt strømforbrug ifm. lån af affugter hos Skadeservice.
Skader på indbo/løsøre skal dækkes af din egen indboforsikring samt evt. genhusning i perioden, mens skaderne udbedres.
Er skaden sket på andre rør i din lejlighed, er det dit forsikringsselskab (eller dig personligt) der skal dække alle omkostninger til udbedring.
Kontaktoplysninger, Skadeservice Danmark
Skadeservice Danmark, tlf. 70 112 112 (døgnservice)
Forsikringsselskab : Alm. Brand, tlf. 87 30 20 00 (erhvervsafdelingen)
Policenr. : 000-1189-0392-0
Taksator: Bo Salling Johansen